Mijn Denkwijze

Hieronder een paar speerpunten die centraal staan binnen mijn praktijk. Hiermee krijg je een idee van mijn denkwijze en leg ik een aantal termen uit die ik regelmatig gebruik in mijn uitleg en nastreef binnen mijn behandelingen.

drie speerpunten
EEN OPTIMALE GEZONDHEID

De wereld gezondheidsorganisatie koppelt de volgende definitie aan gezondheid: “Gezondheid is het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”.

Naar mijn mening betekent gezondheid voor iedereen iets anders. Voor de een is een optimale gezondheid weer kunnen rennen zonder buiten adem te zijn en voor de ander is dit zonder buikpijn de dag doorkomen. Ik streef er dan ook naar om samen met jou naar een voor jou zo optimaal mogelijke gezondheid toe te werken. Jouw doelen staan binnen de behandeling centraal. Gezondheid gaat daarnaast over het vinden van de juiste balans. Je hoeft echt niet meteen alles om te gooien en tegen alles nee te zeggen om “gezonder te worden”. Met een aantal kleine stappen en basisprincipes kun je je al een stuk beter voelen. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van etiketten, het minder koken met zakjes en pakjes en het verminderen van snelle suikers, transvetten en zout binnen jouw voedingspatroon.

01

02

NIET diëTEN MAAR ANDERS LEREN ETEN

Diëten zijn pure tijdsverspilling en leiden tot frustratie en faal-ervaringen. Begrijp me niet verkeerd. Soms is het nodig om een specifiek dieet te volgen, maar dan doel ik op een dieet met betrekking tot voedselallergieën/ overgevoeligheden zoals coeliakie of koemelkeiwit allergie. In enkele gevallen kan een specifiek dieet nuttig zijn om snel medicatie te verminderen of te voorkomen dat je medicatie moet gaan gebruiken. Verder is een dieet vooral effectief omdat men productgroepen elimineert en vaak een stuk bewuster naar zijn/haar voeding kijkt op het moment van diëten.

Op langere termijn zie je dat het tellen van punten, het schrappen van koolhydraten of het eten van alleen maar vlees weinig effect heeft. Veel belangrijker is het leren van keuzes maken op de lange termijn. Ik focus mij dan ook samen met jou op de volgende punten: Hoe kan je jouw voeding optimaliseren zonder jezelf een uitzondering te voelen en sociale gelegenheden te mijden. Hoe zorg je dat je een patroon creëert wat bij je past en wat je de rest van je leven kunt volhouden. Waar ga jij je beter, fitter en vitaler van voelen. Hoe verminderen we eventuele klachten.

03

ONDERSCHEID DE ZIN VAN DE ONZIN

Tegenwoordig denkt iedereen verstand te hebben van voeding. De ene na de andere acteur of bekend persoon schrijft een boek over hoe jij het perfecte lichaam gaat krijgen. Helaas zijn dit vaak  slecht onderbouwde adviezen en zijn er zelfs een aantal adviezen die gevaarlijk zijn of kunnen lijden tot ernstige tekorten. Ook staat internet vol met adviezen en deze staan vaak weer haaks op de adviezen van bijvoorbeeld het voedingscentrum. Maar wat is dan waar?

Het belangrijkste is dat je leert om zelf onderscheid te maken tussen de zin en de onzin die rondgaat in voedingsland. Daarnaast is er niet perse een waarheid. Het is van belang dat je leert luisteren naar je lichaam, want ieder lichaam is uniek. Wat voor de een werkt hoeft niet altijd ook voor de ander te werken. Om te weten hoe je hierin de juiste keuzes kunt maken moeten begrijpen hoe het lichaam in elkaar steekt en waarom bepaalde stoffen juist wel en niet nodig zijn voor het lichaam. Als je beschikt over de juiste informatie en ervaringen kun je zelf de optimale keuzes voor jou maken. Hierin zal ik jou ondersteunen.

Kwaliteitswaarborging

Ik ben lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten en sta ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici. Het Kwaliteitsregister Paramedici waarborgt de kwaliteit van de diëtist door iedere vijf jaar opnieuw te kijken of een diëtist onder andere voldoende bijscholing gevolgd heeft en genoeg ervaring heeft opgedaan. Door het volgen van bijscholingen, congressen en intergraal en Multi-disciplinair overleg zorg ik dat mijn kennis up-to date blijft. Diëtist is daarnaast een wettelijk beschermde titel. Uitsluitend professionals die de vierjarige hbo-opleiding voeding en dietetiek hebben behaald mogen deze titel voeren.

Kp nummer: 19100446789